Mindset-in de klas - Team-inspiratie - Studiedagen

Mindset

Mindset is een term die je steeds vaker hoort, zeker ook in het basisonderwijs. Het is een manier van denken waar iedereen, als je het wilt, mee aan de slag kan. Mindset is de manier waarop je denkt, waarop je naar dingen kijkt en hoe je daarmee omgaat.  Hierin kun je denken met een groeimindset of een vaste mindset. Mindset is de basis om een leercultuur binnen je school en/of groep te creëren.

Uniek in Nederland is het traject dat ik bied. Namelijk het geven van zeven mindset lessen aan een groep in het basisonderwijs. Deze lessen geef ik samen met de leerkracht zodat de leerkracht de leertaal hoort en vervolgens zelf toe kan passen. Meer weten? Lees verderop meer over de inhoud van het traject.

Het voelt voor mij als een missie om zoveel mogelijk leerlingen te bereiken en ze te leren om te denken met een groeimindset. In de media wordt er veel aandacht besteed aan mensen die fouten maken. Het wordt breed uitgemeten. Kinderen zien/horen dit en krijgen (onbedoeld) het beeld dat je fouten maken moet voorkomen. Je moet zo slim en perfect mogelijk overkomen.

Ik wil de wereld vertellen dat: fouten maken MOET. Fouten maken is HET bewijs dat je aan het leren bent!

 

                                              ~

Als kinderen weten wat hun kwaliteiten, talenten en valkuilen zijn helpt dit bij hun ontwikkeling en staan ze open om te groeien.

Je best doen voor leren? Inzetten? Uitdagingen aangaan……. Ik gun iedere leerkracht en leerling dat ze gaan ervaren dat dit bevrijdend en motiverend werkt.

Met inzet en doorzettingsvermogen kun je veel bereiken. En ja dat gaat met vallen en opstaan.

                                                             ~

Mindset moet een cultuur worden. Het is geen trucje wat je toe kunt passen.

Dit kost tijd, energie en inzet om deze manier van denken eigen te maken.

Meer weten wat ik voor jouw klas of jullie school kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat ik voor jou/jullie kan betekenen.

Op de poster van de leerkuil wordt het leerproces duidelijk in beeld gebracht.

Zo werkt de leerkuil en:

De gedachtes aan de linkerkant van de leerkuil kun je heel goed hebben als je iets nieuws doet, of iets wat je moeilijk vindt. Dat is dus helemaal niet erg. Het geeft aan dat je aan het leren bent. Heb je deze gedachtes bijna niet? Ben je dan wel aan het leren? Durf jij moeilijke dingen te kiezen? 

De poster van de leerkuil vind je bij het kopje downloads.

In het werkboek voor groep 7/8 worden de volgende hoofdstukken behandeld:

– Ik en mijn brein?

– Leren leren

– Inzet Trots

– Talenten en kwaliteiten

– Tijd voor bubbels

– Recht op je doel af

– Hello Goodbye

Op dit moment ben ik bezig met:

– Ontwikkelen van een poster over leren is net als groeien. 
– Ontwikkelen van lessen voor groep 1-8
– Door ontwikkelen van het werkboek voor groep 7/8